Етикети

, , , , , , ,

DSC01206

По повод 130 години от Съединението на България и във връзка с организирането на изложбата „Съхранената памет за Съединението в българските музеи, архиви, библиотеки и частни колекции”, Регионален исторически музей – Пловдив получи, с любезното съдействие на Музей за история на София, ландото на Александър Богориди – първия генерал-губернатор на Източна Румелия.

Ландо е вид олекотена луксозна карета с четири колела и сгъваем покрив, която била предпочитана за различни церемонии в градски условия – чествания, паради, сватби и т.н.т. Наречена е на едноименния германски град, където през първата половина на XVIII век започнало производството на возила от този тип. Моделът се харесал на благородниците в Европа и особено в Англия. От 1830 година такива карети започнали да се произвеждат и на Острова, но запазили специфичното си име. Ландото се конструира по такъв начин, че седалките да бъдат обърнати една към друга, предоставяйки максимален комфорт за водене на разговори, а благородниците често го използвали за делови срещи с равнопоставени събеседници и посланици. Отпред има седалка-пейка за кочияша, а отзад има друга седалка-степенка, която се използва от различни служители според случая – чиновници, охрана, коняри, прислуга.

Ландото на първия генерал-губернатор на Източна Румелия е произведено от английската фирма Peters&Sons – London. Компанията е основана през 1798 г. от Томас Питърс. Произвеждали различни видове карети, файтони и двуколки и придобили голяма популярност заради високото качеството, на което държали и предлагали. Превърнали се в една от най-важните компании в бранша, а царските конюшни на британския кралски двор също пазарували от тях. Най-известното возило, произведено от тази фирма, е т.нар. Стъклена карета, известна още и като Сватбената карета, използвана в няколко сватбени церемонии на английското кралско семейство, включително и тази на принц Чарлз и принцеса Даяна през 1981 г. През 1931 г. Peters&Sons се слели с Offord&Sons – други известни производители на карети, а след това се ориентирали към производството на купета за автомобили.

Всеки ще може да разгледа ландото на първия генерал-губернатор на Източна Румелия във фоайето на експозиция „Съединение на България от 1885 г.” след 5-ти септември (събота).

Advertisements